סלט, לא רק חמישה צבעים

למה זה טוב לנו?

משרד. שעת צהריים. "לא הבאתי לאכול …. אלך לקנות כמה ירקות בסופר".
קערת הסלט הזו תמיד תסתכם באותו מראה:
למתעצלים: עגבניה, מלפפון, חסה, גזר, בצל לעיתים. (לרוב בתוספת לחם)
למתקדמים: עגבניה, מלפפון, חסה, בצל, גזר, פלפל או גמבה, אבוקדו לעיתים. (לרוב בתוספת לחם)
למשקיעים: עגבניה, מלפפון, חסה , בצל , גזר , פלפל או גמבה, אבוקדו לעיתים, רוטב מוכן לסלט, קרוטונים ו/או איזו גבינה רזה. (במקרה הזה רובנו נוטים שלא להוסיף לחם כדי שלא לחרוג קלורית).

למה תמיד הסלטים שלנו מקבלים את אותה הצורה?
למה אדם שהולך לסופר לא ניגש ישר למדף של הירוקים, קונה המון פטרוזיליה, חמוציות, תפוח ירוק, אגוזי מלך ושאר הירקות?
למה אנחנו תמיד נגשים לירקות הברורים מאליהם: עגבנייה, מלפפון ודווקא כן מרחיקים לכת עד המדף של הרוטב והקרוטונים ודווקא בהם משקיעים עוד כסף ועוד מאמץ בחיפוש אחריהם בכותלי הסופר?

סלט חמישה צבעים הוא כבר מזמן קלישאה. הוא סלט בסיס שניתן להוסיף לו המון ערכים תזונתיים בלי המון מאמץ נוסף, מעבר לזה הוא פשוט סלט משעמם!

מאיפה מתחילים?

ישנה איזו הנחת יסוד מוטעית שסלט כזה הוא מהיר וקל להכנה ו"סוגר פינה" (גם ואולי בעיקר לחובבי הדיאטות) אבל למעשה בסלט למשקיעים למשל, קיבלתם סלט עתיר שומנים וסוכרים וחומרים משמרים שללא צל של ספק יעוררו רעב נוסף עקב הפחמימה הריקה שבו (קרוטונים מקמח לבן) ועקב הרטבים עתירי המלח. גם הסלט הבסיסי ביותר ב99 אחוז מהמקרים ילוו בלחם, מעטים ביותר האנשים שלא מלווים סלט בלחם בין אם הם הכינו אותו או הזמינו אותו, ולרוב גם בתוספת ממרח כלשהו.
זה הרגל מגונה שיש לו אלטרנטיבה.

מה עושים עם זה?

מגוון של ירקות
ראשית אם ציינו את נושא הירקות, עשו לעצמכם תרגיל קטן ונסו להרכיב להבא סלט שכולל 85 אחוזים של ירקות (ותתפלאו, אף פירות) שאתם לא נוהגים לקנות. תראו שהחיפוש עצמו כבר יחשוף בפניכם פתאום מדפים שלא נהגתם להגיע אליהם, למשל: פטריות, לפת, נבטים, שומר, אשכולית, תפוח ירוק ועוד רבים ואחרים שנמצאים בסופר.
וכמובן בגזרת הירוקים: תוכלו ליצור סלט שעיקרו עלים ירוקים – קייל, כוסברה, פטרוזיליה, שמיר, תרד, עלי בייבי. וכולם נמצאים ממש חופף למקום ממנו אספתם את העגבניה והמלפפון הרגילים. גיוון של ירקות ופירות גם מגדיל משמעותית את גודל הסלט, גם מעניין יותר לחך וגם מעשיר אותנו במגוון של ערכים תזונתיים של כל אחד מהמרכיבים. וגם משביע אותנו יותר וחוסך מאיתנו את הצורך ללחם.

מגוון של תוספות
נסו להשתחרר גם מהתוספות המוכרות (שלרוב מגיעות ארוזות ולא במשקל), נסו להימנע מתוספות כמו: גבינות, קרוטונים, לחם, רטבים לסלט ודומיהם.
תוכלו אחת לכמה זמן להחזיק במקום העבודה תוספות לא שגרתיות לסלט כמו: חמוציות, אגוזי מלך, טחינה, גרעיני דלעת, רכז רימונים, מיסו, אצות מיובשות- אלה הן תוספות שיתחזקו גופכן בתועלות תזונתיות לטווח הרחוק באומגה 3, ברזל, ועוד ויטמינים ומינרלים במינון אדיר ביחס לשאר המוצרים המעובדים שלרוב ריקים מערכים תזונתיים אלה.

הכנה קצרצרה בבית
לעיתים שאנחנו חושבים על מושג כמו אוכל לעבודה ישר קופצת לנו סיטואציה בראש של הפקות קולינריות שלוקחות הרבה יותר מכמה דקות והמון כלים בכיור. ישנם טריקים שיתנו לנו את מרב הערכים התזונתיים להם אנו זקוקים: מנת חלבון יומית, פחמימה מורכבת ומלאה ולא יגבו הרבה זמן יקר. למשל: סיר קינואה- חלבון מלא שלוקח 15 דק של בישול ללא כל מאמץ ומינימום כלים. תוספת של קופסא קטנה שנכנסת בתוך תיק יד נשי יחד עם הסלט שלכם והעזרים שבמגירה מעניקה לכם ארוחה עשירה, מגוונת וטעימה שמספקת לכם את מנת החלבון, הויטמינים המינרלים והשובע להמשך היום, ללא חשקים תזונתיים.

איך ממשיכים?

כוחו של הרגל טמון בהכנה מוקדמת. מרגע שתציידו את סביבתכם: הביתית, המשרדית, בנסיעה ואיפה שלא תיהיו- בעזרים שישמשו אתכם, ללא כל ספק, אתם תעשו שימוש באותם עזרים. מגירה משרדית שתצויד במגוון תוספות עשירות תהווה כלי יעיל לסלט ואף לנשנוש אחה"צ. כל סביבה שלכם שמוחזקת בתזונה בריאה מונעת ממכם ליפול לשגרת מוכרות של מזון מעובד ולא טבעי ולרוב גם בעל ערך אנרגטי גבוה.

שמחנו לעזור לכם להתקרב קצת יותר לטבע
שלכם ,
נועם השדה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>