תחליפי סוכר ומלח מעובדים

בין אם תשבו במסעדה המפוארת ביותר לבין אם תשבו בדוכן הפלאפל המקומי, המלח יהיה תמיד אותו מלח שולחן. הסוכר תמיד אותו סוכר לבן ולעיתים חום (מזיקים באותה המידה).
מדהים שבמקומות שמוכרים מזונות שמתפארים בחומרי הגלם והמנות האיכותיות שלהם עדיין מניחים על השולחן מלח וסוכר משהיו חבריכם הבריאים והקרובים ביותר.

מהותה של "נועם השדה" צמחה מתוך הסיטואציות האלה. הכל כך אנושיות הללו שכולנו נתקלים בהם.
אנחנו רוצים להציע לכם מגוון חלופות זמינות ובריאות יותר שתוכלו לאט לאט להקיף את חייכם אתם ובעזרתם, אנחנו עושים עבורכם את הפילטר כדי שתוכלו למזער את הנזקים שבמזונות המעובדים וללמוד להתחשב בגופכם.

סוכר ומלח הם חומרים מעובדים מאין כמותם, תהליך ההתרחקות שלהם מהמצב הגולמי שלהם הוא מורכב ותעשייתי מאין כמותו. כל אלה נועדו על מנת לגרום לנו לצרוך יותר מזונות מעובדים משופרי טעם וטקסטורה. יתרה מכך, הם מסתתרים בצורתם המתועשת הזו כמעט בכל המזונות שאנחנו מכניסים לביתנו ומאכילים בהם את יקירינו. אם נחזור לרגע לנושא המסעדה שמגישה מלח וסוכר – יש פה אינטרס כלכלי לעודד אצלכם אכילה מוגברת של עוד מנה ראשונה ו/או קינוח, חישבו על זה. מדוע? סוכר ומלח מעובדים מעודדים אכילה מוגברת, חשקי תאבון משתנה, וחווית אכילה מלאכותית שלא קשורה למזון שמוגש בצלחת.
חשוב לציין שגם מזונות מהטבע כוללים נתרן (כמו במלח) וסוכר פירות טבעי אך באחוזים הרבה יותר נמוכים מכל מזון מעובד שתיקנו ויתרה מכך הם מפצים על כך ביתרונות תזונתיים בלתי נדלים. במזונות טבעיים, יש לכם שליטה מוחלטת על הכמות הנכנסת לצלחת שלכם, כי הטעמים אמיתיים ולא מלאכותיים ומהונדסים. המזונות המעובדים מראש תוגברו בכמויות המלח והסוכר על מנת שנצרוך יותר מהם ואף נפתח אליהם סוג של חשק כמעט התמכרותי: "איך בא לי במבה" , "איך בא לי…".
הם משפיעים עלינו מבחינה מנטלית: מצבי רוח , ריכוז, תגבור הפרעות קשב ועוד תופעות.
ריכזנו עבורכם את הדגשים העיקריים בנושא המלחה והמתקה והתחליפים הטבעיים להם:

ממה להיזהר?

מלח שולחן (מלח לבן)/ מלח גס (כשר)/ סוכר לבן/ סוכר חום

איפה מסתתר? 

כמעט כל סוגי המזונות המעובדים שמגיעים באריזה וכן המזון המהיר, גם זה שקורה לעצמו בריאותי וכמובן גם באופן גלוי ונצרך בקביעות.

גם מקדולנדס יצאו עם פרסומת בריאה, תיהיו בטוחים שהם שמים בו את אותה כמות מלח (מלח נטול ערך קלורי ולכן ניתן להוסיף אותו ללא הגבלה- עובדה מצוינת לשיווק מוצר). יש לציין שגם מאפים, לחמים, אבקות, מעדנים (גם אלה שממתגים את עצמם כ"בריאים") בשרים קפואים ועוד מכילים כמויות עצומות של מלח על מנת לשמר, להתפיח ולהגביר טעמים. עובדות אלה זהות הו בסוכרים והן במלחים.תחליפי סוכר ומלח הם שליליים כמעט באותה מידה אם לא יותר והם רבים מספור ולכן חשוב להיזהר גם מהם.

חומרי המלחה והמתקה יופיעו לרוב על גבי מוצרים תחת השמות: גלוקוז, פרוקטוז, סירופ סוכר, עמילן תירס, מלח שולחני, חומרי טעם ועוד ועוד ביטויים שמשמעותם חומרים לא טבעיים ולא בריאים שנועדו למשוך שוב ושוב את בלוטות הטעם שלכם ואתכם חזרה אל המדף.

המתקה: במה מחליפים?

סילאן-
סילאן הוא למעשה הרכז של פרי התמר. ותמר כולו טבע. הוא ממתיק מצוין לאפייה, משקאות, ואפילו סתם כך. חשוב לוודא כי הסילאן הקנוי כולל רק רכז מתמר ללא כל תוספות (כמו סוכר) לרוב מחירו יהיה גבוה יותר אבל יתחשב בגופכם פי כמה מאחיו המוזל על המדף.

עלי צמח הסטיביה-
ניתן לרכוש טיפות טבעיות שזוקקו  מעלי הצמח ומיצוי שלו. לצמח הסטיביה ישנה מתיקות הטבעית. הוא גם דיאטטי ובעל ערך אנרגטי אפסי והוא כאמור טבעי לחלוטין! שימו לב כי טיפות הסטיביה שתקנו מכילות אך ורק סטיביה כצמח ללא כל תוספות חומר משמר כלשהו.

סוכר קוקוס-
סוכר שמופק מהמיץ של פרחי הקוקוס, לאחר חימום- מתקבל סירופ/גביש בצבע חום כהה. סוכר זה הוא טבעי ואינו גורם לעלייה משמעותית של רמת הסוכרים בגופנו.

פירות–
כשבא לכם ("איך בא לי..") מתוק , גשו לטבע. מגוון הטעמים החבויים בפירות הוא אינסופי, בטונים של הטעם ובטקסטורות אין גבול לעושר.

המלחה: במה מחליפים?

מלח הימלאיה ורוד- גבישים או אבקה
מלח הנובע מתוך בטן האדמה בתהליך ידני בהרי ההימלאיה. ללא כל עזרת מכונה. לבת ההרים היא זו שמסייעת לשמור על המלח בפני זיהום אויר ולכן הוא המלח היא טבעי שיש כיום.

מלח שחור הודי-
בולט בטעם מעט מעושן. עשיר בברזל וגם הוא נכרה בהליך ידני והוא דל נתרן במאות אחוזים לעומתו אחיו הלבן.

לסיכום,
כפי שתמיד אנחנו אומרים, תהליך נכון הוא תהליך הדרגתי. תתחילו מהבית. לא צריך לנתק את עצמכם ממשפחה, חברים ובילויים בחוץ- תתחילו ליישם עקרונות חדשים בביתכם ולבני משפחתכם.
לאט לאט תשימו לב איך חושי הטעם שלכם מתחדדים ואתם הופכים יותר ויותר ערים לגווני הטעם של המזונות שמסביבכם כשאתם מחוץ לבית.
משם תתקדמו ותעשו לאט לאט את ההתאמות לסביבה, באורח חיים בריא יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>