הכרות מחדש עם הדגנים שבחייכם

כיום, פחמימות למיניהן מכסות חלק ניכר מהתזונה היומית של האדם המערבי, ולעיתים רבות ע"ח צריכת ירקות ופירות.

הסיבה לכך היא כי רוב הפחמימות הנצרכות על ידינו הן פחמימות המכונות: "פחמימות ריקות"- הכוונה בכך היא לפחמימות לא מלאות, לרוב מבוססות קמח לבן/ אורז לבן (ודומיהם) שהמטען השלילי שלהם על גופנו הוא וודאי ויבוא לידי ביטוי בחשקי אכילה חוזרים במהלך היום, שובע רגעי, עלייה ברמת הסוכר בגוף ועוד תופעות לא נעימות.

מעבר לכך, לתופעות אלה ישנה דרך מיוחדת "לנהל" את השגרה התזונתית שלנו ולהכניס אותנו למעין מעגל קסמים שאין לנו שליטה עליו.

בתזונה טבעית, הפחמימות למיניהן מהוות כ- 50% מהצלחת הטבעית:
והן כוללות דגנים וקטניות באחוזים שווים.
אצל רובנו, השולט העיקרי בתזונה היומית שלנו הוא דגן החיטה, לרוב בצורתו הלא מלאה (קמח לבן) ושאר שלוחות הפחמימות ה"ריקות"  (תפוחי אדמה/ תירס/ אורז לבן / פסטות ועוד).
וזאת באחוזים גבוהים בהרבה מקטניות בריאות וממגוון של ירקות ופירות עשיר.

דמיינו לעצמכם את קערת האורז הלבן כמו קערה המכילה את הליבה הרכה של לחמניה מקמח לבן לעומת קערת כוסמת או אורז מלא- אלה שני מזונות שהגוף שלנו תופס אותם אחרת לגמרי. אחרי הכל גם שק אורז לבן יכול להראות לנו טבעי ובריא, והוא אכן כזה, אך לעומת אורז מלא הוא חסר כמעט כל ערך תזונתי.

בבואנו לאמץ אורח חיים טבעי וקרוב לאדמה, חשוב שנאתר את הפחמימות המורכבות (ובכללם דגנים) אשר יעשירו את גופנו באופן האופטימאלי ביותר, הן מבחינת טעמים חדשים (שרובנו פחות מכירים) והן מבחינת שובע לאורך זמן וערכים תזונתיים. "נועם השדה" דוגלים בחשיבה עצמאית ומקורית בבחירת המזונות בהם אנחנו בוחרים להכניס לחיינו, אך בחירה כזו אינה ברורה מאליה ויכולה להיות מאוד מבלבלת מהשפע שיש לטבע ה"אמיתי" וה"מדומה" שסובב אותנו.

אורז לבן/ קמח לבן כוללים אך ורק את פנים הגרעין ממנו נוצרו, וכולנו זוכרים עוד מימי בית ספר יסודי שכל הויטמינים הם בקליפה, בדיוק כמו בירקות. כשתאכלו מלפפון ללא קליפה , שום נזק לא יקרה. כשתאכלו מזונות לא מלאים– תחושו קפיצה ברמות הסוכר, אנרגיה זמנית, אצל אנשים מסוימים יחושו נפיחות וכמובן הרעב בעוד זמן קצר לא יאחר מלבוא.

דגנים מסוג אחר

"נועם השדה" רוצים להכיר לכם דגנים מסוג אחר. דגנים שישאירו אתכם שבעים לאורך זמן, ללא כל תופעות לוואי בעיכול ועם ערכים סוכרים נמוכים יותר.

המוכרים:

אורז מלא
כפי שציינו קודם, אורז מלא הוא הקליפה של הגרגר והוא כולל בתוכו יותר סיבים תזונתיים, יותר ברזל ויותר ויטמינים. כיום ניתן למצוא שלל סוגי אורז מלא ושלל מוצרים שמורכבים אך ורק מאורז מלא. אל תתפשרו ותיגשו ישר לפסטה מקמח או פסטה מאורז לבן. עסק שמחזיק פסטה מאורז לבן (כגון בית טבע) לרוב יחזיק כמה מדפים ליד את החלופה המלאה שלו: פסטה מאורז שחור, אטריות מאורז חום, פסטות משעועית וכוסמת וכדומה…

קינואה
צורת הבישול וההתייחסות הקולינרית שלנו לקינואה היא כדגן. היא מהווה חלבון מלא ושלם מצוין בהעדר מנת חלבונים יומית אחרת ולכן זכתה אפילו לכינוי: "אם כל הדגנים".
הידעתם? קינואה היא מזון על שמספק רבות מהצרכים התזונתיים שלנו שאפילו נאס"א החליטו לקחת קינואה עימן לחלל, במעבורות עתידיות. קינואה יכולה להיות מצע למנות בשלל טעמים: אסייתים, הודיים, ממולאים, מתוקים ואין לה סוף. היא קלה לבישול וניתן אפילו  לבשל אותה כמו פסטה.

הלא פופולאריים:
הרושם הראשוני כלפי הדגנים הבאים זה שהם נראים כמו אוכל לציפורים. אל תאמינו למה שיגידו לכם אבל גם שוחרי הבריאות הגדולים ביותר נרתעו לראשונה ממראה הדגנים האלה. אז אתם יכולים לנשום, זה לגמרי בסדר שטרם הכנסתם אותם הביתה. נרגיע אתכם ונאמר- שפה החשש מתחיל ושם הוא נגמר.
דוחן
הדוחן עשיר בחלבון , ברזל ויש לו גוף דומה לבורגול או קוסקוס ואופי הבישול שלו הוא כשל פסטה או אורז. הוא דומה בטעמו לקוסקוס וניתן ליצור ממנו דייסות מתוקות עם חלב צמחי  או מצע לירקות מבושלים (כמו קוסקוס) בתוספת כורכום או כל טעם שתרצו. טעמו נייטרלי והוא סופג טעמים וסופח אותם דיי בקלות.
היכולת הייחודית לו היא יכולת הדבקה כבסיס לקציצות , פשטידות ועוד.

אמרנט
נראה כמו קינואה אך במשקל הרבה יותר קל (גרגריו קטנים יותר). למתחילים כדאי בתחילה שלא לבשל אותו לבדו אלא להוסיף אותו לבישול סיר האורז או הקינואה שלכם, טעמו לא דומיננטי והוא ייתן טקסטורה ונפח נוספים לסיר. לאחר הבישול הוא מתקבל לטקסטורה מעט עיסתית אך בשילוב עם דגן אחר הוא פשוט יעשיר אותו בסמיכותו הנעימה ובשלל הערכים התזונתיים שלו.

כוסמת
כוסמת הוא דגן כל כך טעים וקל לתפעול שזה פשוט חבל שהוא לא נוכח בכל מטבח ובכל סיר. מבשלים אותו כמו פתיתים וגם הטעם ממש דומה.
חשוב לציין: ישנם שני סוגים של כוסמת : חום- כוסמת קלויה (לתבשילים), ירוק- לאפייה ולתוספת קלויה כגרנולה.
לכוסמת יש טעם יחסית נרכש, יש כאלה שיתחברו מיד ויש כאלה שיהיה להן מוזר קצת בהתחלה. כמו שאר הדגנים מומלץ בעיקר לבשל כתבשיל עם ירקות ובעיקר עלים ירוקים אוהבים את הכוסמת ויוצרים שילוב טעמים מרהיב.
נסו את המתכון שלנו לכוסמת עם ירקות כתומים.

לסיכום,
החלופות לדגנים המככבים בחייכם כרגע הן בלתי מוגבלות בשימושים שלהם ובמוצרים שניתן למצוא מהם.

למשל שלא תנסו לחם מכוסמת במקום לחם מחיטה בפעם הבאה?

למה שלא תכינו אורז מלא במקום אורז לבן להבא?

חישבו על זה, האופציות בידיכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>